خُرده اوستا / شادروان موبد اردشیر آذرگشسب
نَسک شناسی نسک را از اینجا دریافت کنید: خُرده اوستا
نَسک شناسی نسک را از اینجا دریافت کنید: خُرده اوستا
نَسک شناسی یَسنَه یا یسنا (در اوستا به معنی نیایش) به دو معنی به کار می رود؛ یسنه به معنی یک مراسم مذهبی بسیار مهم در آیین زرتشتی، یا یکی از نسکهای اوستا است که در این مراسم مذهبی خوانده می شود. این نام از ریشهٔ ایرانی “یز” (yaz)، و
نَسک شناسی ابراهیم پورداوود کتاب گاتها، گزارش پروفسور بارتولومۀ آلمانی را ترجمه و در 1305 خورشیدی برابر با 1926 میلادی در بمبئی به چاپ رساند که آن، اولین گزارش گاتهاست. مطالعات عمیق پورداوود در زمینه ادبیات مزدیسنا موجب شد او ترجمه بارتولومه را به کناری گذاشته و خود، گاتها را
نَسک شناسی سوشیانت یا سوشیانس یا استوت ارت (سودرسان، دانا) به عنوان رهایی بخش است که در دین زرتشت یا مزدیسنا منجی نهائی زمین بشمار میرود. کلمه «سوشیانس» که از ریشه «سو» به معنی سودمند است، در اوستا سئوشیانت (Saoshyant) آمده و در پهلوی به اشکال گوناگونی چون: سوشیانت، سوشیانس،
نَسک شناسی یکی از پنج جزء باقیمانده از اوستای بزرگِ ساسانیان، ویسپَرَد نام دارد. این واژه که در اوستا «ویسپَرَتو» آمده از دو واژۀ ویسپَ + رَتو تشکیل شده است. «ویسپَ» یک واژۀ بسیار رایج در زبانهای ایران باستان است که همراه با «هر» به صورت «هرویسپَ» هم به کار
به نام آناهیت، مادر آبهای ایران تشنه لب به هیچ وجه این سخنها درست نیست، فرح خود اش ام الخائنین است و موضوع خیانت و شاه کشی اش ربطی هم به شورای ملی ندارد. سراسر زندگی این زن مگر چیزی بوده است جز خیانت و خدمات رسانی به توده ای
… در این جا این نیز گفتنی ست که مغ گنجه، الکسندر را شاه نیک رای می نامد، هنگام که دین ایرانیان را بر می اندازد: “گزارنده داستانهای پیش/ چنین گوید از پیش عهدان خویش که چون دین دهقان بر آتش نشست/ به مُرد آتش و سوخت آتش پرست سکندر
به نام آناهیت، مادر آب های ایران تشنه لب ….. ما مهتران را به توانیم پیشنمونهی آن تیس (چیزی) دانیم کو در فرایند گرته برداری فرهنگی و دهیوساختاریگِ روم از ایرانشهر، به لاتین majestas خوانده شد. و نامداران شهریگ را، – نیز بسج. اباگ پارسیگ، پیداگان و چشمگان (عربی: اعیان)،
به نام آناهیتا، مادر آبهای ایران تشنه لب ایران را دارند به سمت و سوهایی می برند که اگر چه ما از آن پیروز بیرون خواهیم آمد، لیک این پیروزی پس از گذشتن از دریایی از خون خواهد بود، دریایی، که اگر راه اش بیندازند، آریائیان آن را تا فراسوها
به نام آناهیت، مادر آبهای ایران تشنه لب سخنان این به اصطلاح مورخ به کل بی پایه است. اصولا هیچ چیز ارمنستان بیرون از حوزهی تمدن ایرانشهری قابل فهم و درک نیست. ساسانیان را باعث و بانی جدائی انگاشتن نیز ادامهی همان موزی گری مسیحی است که آغاز همهی جدائیها
به نام آناهیتا، مادر آبهای ایران تشنه لب تبدیل سخنان خامنه ای به موضوع مقاله و نظریه پردازی گرد آن از رسوم عالیهی محافل امنیتی و نظامی در داخل دستگاه است. اصل تعریف شده این است: آن چه که خامنه ای می گوید رویکرد رسمی کشور است و باید برای
همانگونه که جهان بشری را باید در نهایت بتوان به منطقه ای خالی از سلاحهای کشتار همگانی بدل کرد، به همان گونه نیز بشریت راهی ندارد جز رها کردن خود از ایدولوژیهای اهرمنی ای، که در حوزهی اجتماعی همان اثر ویران کننده ای را دارند که جنگافزارهای کشتار همگانی. در
به نام آناهیت، ایزد آبهای ایران تشنه لب مقدمه: آن چه که پیشتر و در نوشتاری دیگر در مورد جانفشانیهای عربهای رزمنده در سپاه ایرانشهر علیه اسلام گفته شد، در مورد یونانیان ایرانی نیز صدق می کند. اینها را باید گفت، تا جوانان ایرانشهری که سرگرم مبارزه با سپاه اهرمن اند،
به نام آناهیتا، مادر آبهای ایران تشنه لب داریوش همایون به روایت مسعود بهنود: “او با تاسیس روزنامه آیندگان ـ چنان که در زادروزش گفته آمد ـ مکتبی برپا داشت (منظور اش خود اش است و امثال جواد طالعی!) که بعدا وقتی او نبود و به ظاهر نامی از آیندگان
اين تارنما، پایگاه رسمی «بازیابی ایرانشهری» است. كاربرد مطالب با ذكر منبع آزاد است.